En av de konstnärer som kraftigast påverkat modern konst är Marcel Duchamp. Det är inte bara det att han var med om att forma den moderna konsten – han ifrågasatte helt enkelt vad konst är, en debatt som fortfarande pågår. Duchamp började sin bana som konstnär som målare, där hans Nude Descending a Staircase, No. 2 från 1912 är ett av hans mest kända verk. Tavlan ifråga anses idag vara en banbrytande klassiker, något som inte många höll med om 1912. Den markerar också delvis slutet på Duchamps tid som målare, och efter 1912 riktade han sitt konstnärliga fokus åt andra områden. För även om Nude Descending a Staircase, No. 2 var nyskapande så var det fortfarande en målad tavla, varken mer eller mindre.

Det som kan sägas markera Duchamps definitiva brott mot målande konst var Fountain från 1917. Fountain var helt enkelt en urinoar i porslin som Duchamp ställde ut på en utställning arrangerad av Society of Independent Artists. Det vara bara ett problem: fastän reglerna för utställningen sade att konstnärerna kunde ställa ut vad de ville, så bestämde sig föreningen för att Fountain inte var konst, och därmed stoppades den från utställningen.

fontänen

Fountain var den första av Duchamps Readymades, saker som han hittat och sedan ställde ut som konst. Detta sågs inte som konst av alla, eller ens de flesta, för nära 100 år sedan, och även idag är det en konstnärlig metod som kan väcka debatt. Men det faktum att vi fortfarande för denna diskussion är ett bevis för Duchamps inflytande. 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *